Tallinnast Tabasallu, Harkusse ja tagasi

Kalamees.Kasulikke linke:

Reisijututuba, 15. juuni 2002

Trillian Reisijutukast

Tegelikult algas jalgrattatiir Lauluväljaku värava juurest ja suundus Paljassaarele, aga mitte sellest ei taha ma rääkida. Pigem ikka sellest, kuidas me Tabasalu poole läksime.

Paldiski maanteelt on marsruut lihtne ja kattub Kakumäe marsruudiga seni, kuni tee järsult paremale pöörab, sealhulgas ka jalgrattatee. 90-kraadisest kurvist aga kihuta otse edasi, Rannamõisa teeni välja. Siis paremale, Tabasalu poole mööda tiheda liiklusega, kuid mõnusalt laia ja sileda jalgrattateega Rannamõisa teed. Kohe silmad paremat kätte vana miilitsaputkat, kunagist Hukkunud Miilitsa Baari. Peale äravisatud tühjade purkide pole baaris suurt midagi.

Enne Tabasalu mäkketõusu on paremat kätt näha ka ehitustanner - Vaeste-Tiskre. Suve jooksul kerkib sinna ohtralt ühesuguseid, tihedalt koos majakesi. Kui mäkke oled jõudnud, pööra kohe paremale ja lausa veidi tagasi, metsarajakesele. Silt Rannamõisa Maastikukaitseala tähendab panga serva mööda jooksvalt teelt ilusaid vaateid merele ja rikaste-Tiskrele. Hea koht piknikku pidada.

Kanajalal maja
Kohas, kus jalgrattur peab nõlvast eemale künkliku metsa alla minema, ripub panga kohal majake. Kanajalgadel maja on ehitatud nõlvaservale ja toetub sambale, mis saab alguse panga alt.

Lollidemaale
Mööda randa edasi sõites tuleb vahepeal peale Rannapiiga restorani asukohta kerkinud kultuurimaja poolelioleva majakarbi juurest sisemaale pöörata. Nüüd on rattur teelahkmel: parempoolne haru viib lollidemaale, vasakpoolne aga mitte tarkade kotta, vaid Tabasallu tagasi. Seega pööra paremale. Tumerohelised nõukogudeaegsed suvilaksed metsa alla on kohati saanud sealkandis uue kuue, kohati aga endiseilmelised. Asfalt lõpeb ja tee pöörab vasakule, mine seda pidi. Teine, kitsam tee läheb küll otse, kuid lõpeb varsti.

Lollidemaa ja mere vahelt viib tee paremale alla mere äärde. See on küll dupik, kuid mere ääres on lahe muul võimsate lainemurdjatega ning romantiline uppunud, roostes ja külili laevuke mere pureda. Mehed nokitsevad sinna sadamat ka ehitada, tassides betooniaukudesse käsitsi paekive.

Nüüd, kui Türisaluni enam vändata ei jaksa, pööra tagasi linna poole, Lollidemaalt ülesmäge pidi rannamõisa teele tagasi ja vasakule. Merihobu (või mis kõrts see tuleb kohe kiriku vastas) juurest pööra sinna, kus näitab teeviit Sõrve 3 km. Sinna külla suundumegi.

Kuusiku bussipeatuse juurest on vaja pöörata vasakule, Kuigi tee muutub aina vaevumärgatavamaks ja saab lõpuks munakivisillutise, mis rohu seest ähmaselt paistab, viib ta lõpuks ikka kohale. Kurjad koerad üritavad läbijaid ka eemale peletada, kuid see ei lähe neil korda. Sõrve külla viib munakivitee, mida enam eriti ei kasutata sellepärast, et Sõrve on vana mahajäetud raudteejaam keset suuri laani. Sealt leiab paekivist veetornihoone (ilmselt kellegi elumajaks ehitatud) ja raudteejaama, samuti elumajaks ümber tehtud ja kurjad koerad valvama pandud.

Sõrvest sõida otse mööda raudteetammi ca 5 km, kuni jõuad Tabasalu-Paldiski maanteeni. Tamm läheb üle selle küll otse edasi Ofeliani, kuid sinna pole sul, kainel ratturil asja. Pööra paremale ja kiirusta tiheda liiklusega maanteed pidi Paldiski mnt ristmikuni, kust pööra vasakule ja siis kohe paremale nii 30 meetri pärast. See kruusatee viib sind Harkusse, linna piiril paremat kätt leiad iidse tankla, mis nõukogude ajal odavat kütust jagas.

Harkust sõida läbi otse Harku mõisa ette, kus varem oli ukse kõrvale kinnitatud silt Teaduste Akadeemia mikrobiloloogia labor. Nüüd pole silti ega elumärki mõisas märgata. talvel peeti seal veel pidusid.

Mõisast möödas, pööra paremale, tiikide äärde. Otse saab ka, aga vahepeal tuleb ületada mudamülgas. Peale tiike kohe mööda asfalti paremale ja minek läbi Harku metsade on rattaga kiire ja mõnus. Niikaua, kuni jõuad välja Tähetorni tänavani.

Enne tähetorni tänavat ja kohe pärast paremat kätt jäävat sogast konnatiiki keera raudteega paralleelselt paremale, siis jõuad kadaka tee viadukti alla, kust hea suurtest teedest mööda hiilida, mäest üles, paremale, üle tee ja mööda Mustamäe nõlva metsa alt Glehni lossini on muretu rahulik metsatee. Sealt edasi aga -- kuidas endale logistiliselt paremini sobib...

Kasutame veebilehel nn Cookie´sid, et toetada tehnilisi funktsioone ja pakkuda sellega paremat kasutajakogemust.

Kasutame ka andmeanalüütikat ja reklaamiteenuseid. Klõpsa nupul Rohkem teavet, kui tahad lähemalt teada.