Matk Nõmmeveski-Valgejõe, joalt ülesvoolu jõe kahel kaldal külla ja tagasi

Nõmmeveski juga.

Nõmmeveskilt võib, nagu paljudest teistestki kaunitest paikadest, teele asuda kõigi nelja ilmakaare suunas. Euromatkarada jõuab Nõmmeveskile ida poolt ja läheb edasi Viru raba suunas, 2011. aasta kevadel käisime Nõmmeveskist põhja suunas ehk allavoolu ja siinkirjeldatud matkateekond läheb Valgejõe kaldaid pidi ülesvoolu ehk Valgejõe külani. Tuleb teist kallast pidi tagasi ka. Ehk siis Nõmmeveskile võib oma transpordivahendi jätta ja samasse kohta naasta.

Nõmmeveski hüdroelektrijaama varemed.

Valgejõe kõrgetel kallastel on Nõmmeveski lähedal mitu RMK laagripaika-telkimisplatsi, kus on nii grillimisalus kui katusega lauakesed. Sealsamas on hüdroelektrijaama varemed - nõukogude aja esimestel dekaadidel see Eesti Wabariigi aegne 1920-ndatel rajatud ehitis veel töötas, kuid põles siis maha.

Nõmmeveski juga on vaid 1,2 meetri kõrgune, aga väga maalilises ürgorus. Allavoolu minnes jõuab sammastel pealevoolukanalini, mis on küll üsna lagunenud, aga seisab siiski täies ulatuses püsti. Vett enam ei pea. Sealsamas lähedal ulatub üle jõe voolik, millest voolab pidevalt puhas allikavesi.

Juulis kubises metsaalune mustikatest, jõe ääres oli ka metsmaasikaid. Lähedal on head marjametsad. Veel veidi Valgejõe küla poole ülesvoolu kõndides aga lebasid metsateel surnud mutid - looduse teadjate sõnul rändele läinud loomad, kes päikese käes rabanduse saanud. Oli suur põud olnud, mis mutid maa peal liikvele ajas.

Nõmmeveski.

Valgejõe küla ise on aga rahulik unine külake isegi keset suve. Külal on korralik külapidude plats koos lava ja laulukaarega, tsaariaegsete piiretega sild, poodi enam pole. Poodi soovitati kõmpida Kembasse.

Valgejõe.

Tagasitee Valgejõe vasakkallast pidi kulgeb mööda asfalti ja on veidi igavam, kuid asustatum - tee äärde jääb palju talusid ja suvilaid. Ka jõgi on kohe tee ääres.

Vaata kaarti suuremalt:

Vaata Street View vaadet Nõmmeveski hüdroelektrijaama juures:

Vaata 360 kraadi videot:

Street View vaade on salvestatud Samsung Gear 360 (2017) kaameraga.

Asukoht

59.468193, 25.789547

Kasutame veebilehel nn Cookie´sid, et toetada tehnilisi funktsioone ja pakkuda sellega paremat kasutajakogemust.

Kasutame ka andmeanalüütikat ja reklaamiteenuseid. Klõpsa nupul Rohkem teavet, kui tahad lähemalt teada.