Tallinn-Jägala-Tallinn

Reisijututuba, 17. aprill 2002

Trillian reisijutukast

Vt ka 2004. aasta matka samal marsruudil

Ühepäevane reis Tallinnast Jägala jõe äärde ja tagasi pole rühkimine mööda Peterburi maanteed. See marsruut, mis siin kirjeldatud, lõikab vaid kaks korda suurt liiklusmagistraali, ülejäänud aja kulgeb aga valdavalt asfalteeritud, vähese liiklusega kõrvalteid pidi.

Reisijututuba on ühiselt sama marsruuti matkanud juba teist aastat. Sel kevadel, enne suurt lumesadu, lisandus jalgrattatiirule ka peatus Ülgase koobastes - koht, kus järgmine kord korraldada väike speleomatk.

1. Peterburi tee sillalt üle Pirita jõe alustame. Sinnajõudmine on igaühe oma asi, kuidas ja kust tahab jõuda. Niipea, kui on näha Linnuvabriku muna raudteesilla alt, pöörame paremale, jalgteele ja sealtkaudu kuuseheki taha, kust viib asfalt-tee Loo maanteeni. Muna juurest Loo poole (paremale) liigume läbi Loo asula ja jõuamegi esimese turismiobjekti -- Linnuvabriku juurde. Selle ees mändide vahel on huvitavad naisfiguurid, pronksist. Suvel ka üks purskkaev.

2. Saha-loo tee kulgeb Linnuvabriku eest otse edasi, vasakul on kõigepealt ühe firma hooned eemal, paremal prügimägi. Siis asendub maastik vasakul võsaga, paremal põlluga. Järgneb kerge tõus mäkke, kolmnurkselt ristmikult pööra ära vasakule. Kui tahad näha Saha-Loo kabelit, pööra paremale ja sõida kolm-nelisada meetrit. Siis tule aga samale ristmikule tagasi ja sõida edasi kolm-nelisada meetrit.

3. Raja poe juures on tormis murdunud puutüügas. Ka mahajäetud pood ise on vaikeluline. Poe tagant ääristab maanteed vasakul hiiemets ja kohe peale seda pöörab tee ära vasakule, Maardu mõisast mööda. Käi mõisa juures ära ja tule ristmikule tagasi.

4. Kui ristmikult otse edasi sõidad, jõuad peagi taas ristmikule, kust pööra vasakule ja siis peagi paremale. Põldude tagant paistab Kostivere asula.

5. Peale asulat pööra vasakule, lehmalautade vahelt viib tee karstialale, mille viit on vasakul pool teed püsti. Kui viitsid jalutada, siis lehmakarjamaa keskel on karstiaugud, enamasti lauajuppe ja sodi täis.

Kostiverest väljunud tee muutub peale karstiala taas asfaldiks ja jõuab Peterburi maanteele välja. Paremat kätt teeristist on Rebala muuseum, sealt saab ümbruse matkakaarte ja maja taga on Peterburi tee alt ära tõstetud kivikalmete komplekt väljakaevamisjärgses olekus.

6. Nüüd ületame risti Peterburi maantee, tee äärt pidi ei sõida. Teisel pool teed oleva bensiinijaama juures saab restoranis süüa kui vaja, rattad saab seisma panna akna alla silmale nähtavasse kohta. Praed-supid on keskmiste hindadega, ehk isegi keskmisest tiba kallimad.

Jõelähtme bensiinijaama tagant sealtsamast söögikohast kulgeb Peterburi teega paralleelselt vana-Narva maantee, vasakut kätt (Tallinna poole) jääb Jõelähtme kirik, meie aga pöörame paremale, Jägala poole. Mõni kilomeeter sõitu mööda asfalt-teed ja jõuame ratsaspordibaasi, millest mööda sõites tundub olema küla moodi koht. Lagunenud kahekordse kivist majavare juurest pöörab tee vasakule, kruusa peale. Nüüd veel mõni kilomeeter kruusateed ja siis kergelt vasakule, mitte otse. Vasakule pöörates näed parkimisplatsi, see on Jägala joa pargi juures autode mahajätmiseks. Rattaga saad aga lausa joa juurde välja.

7. Üle jõe tuleb minna aga sellest teeotsast, millest enne mööda sõitsid ehk parklast ca 50 meetrit tagasi ja siis otse edasi, jõe poole pisut väiksemat kruusateed pidi. Vähem kui poole kilomeetri pärast oled jõe ääres, millest viib üle betoonist jalakäijatesild.

Teisel pool jõge pööra asfalt-teele jõudes vasakule. See tee väänleb Jägala jõe äärt pidi kuni suudmeni välja, vahepeal pöörab liivatee ka korraks ära metsa alla, kust saab Jägala elektrijaama tammi juurde. Edasi sõites aga on vaja jõe suudmes majade vahelt üles leida rippsild, mille kaudu saab rattad üle jõe vedada.

8. Teisel pool jõge läheb natuke keerulisemaks. Hoia paremale, seal on küll sopane, aga peatselt näed jõest eemale minevat teed. Seda mööda sõida üles, esimesel võimalusel pööra paremale. Ja siis läheb kruusatee kallast mööda muudkui edasi, vasakul kerkib pankrannik, kuni ka maantee sealt libamini üles hakkab minema, aga alles mitme kilomeetri pärast.

9. Panga peal on Ülgase küla, tee pöörab järsult ära paremale ja läheb asfaldiks. Nüüd põrutad otse kuni Maarduni välja, seal ristub asfalt-tee veidi suurema asfalttänavaga. Vaja on pöörata vasakule ja siis veetorni juurest kohe jälle paremale, Muuga sadama poole.

10. Muuga sadam sõida läbi mööda jalgrattateed, siis tuleb aga läbida Muuga suvilarajoon käänulisel ja kitsal asfaldil, kuni tee ristub teise, suurema maanteega. Hoia paremale ja nüüd, kogu aeg otse sõites jõuad välja Pärnamäe teele.

Edasi juhatada pole vast vaja. Pärnamäe teelt paremale pöörates jõuad Piritale, vasakule pöörates aga Vana-Narva maanteele, mille kaudu saad lasnamäele. ja sealt edasi sinna, kuhu vaja.

Kasutame veebilehel nn Cookie´sid, et toetada tehnilisi funktsioone ja pakkuda sellega paremat kasutajakogemust.

Kasutame ka andmeanalüütikat ja reklaamiteenuseid. Klõpsa nupul Rohkem teavet, kui tahad lähemalt teada.