Pikanõmme-Majakivi matkarada Jumindal: kivi nagu maja keset lodu

Majakivi. Foto: Kaido Einama

Pikanõmme-Majakivi rada saab alustada kahest otsast: kas Tallinna poolt tulles Kolga-Aabla poolt või sõites poolsaare Hara poolsele küljele ja alustades Virve küla lähedalt. Pikkus jääb mõlemat pidi loomulikult samaks, ca 4,5 km. Kogu kaheksakujulist rada läbides tuleb pikkuseks ca 6 km. Kulgeda saab trekkinguna ehk algus ja lõpp on ühildatav samasse kohta. Kaarti vaata loo lõpust.

Meie teekond sai alguse Pikanõmme poolt. Seal ei kulu palju, kui üles-alla liivastel küngastel männimetsa all kulgedes jõuab vaatetornini. Paraku enam vaatetorni ronida ei saa, sest see on liiga pehkinud. Kuid ka torni jalamilt on vaade rabale kõrge.

Pikanõmme vaatetorn.

Torn asub nimelt liivaluite harjal, selle taga lohus on rabariba. Pikk ja kitsas riba põhja-lõuna suunal, valdavalt laugasteta, kuid ohtralt jõhvikate ja murakatega.

Trepp on samuti pehkinud ja laskub alla rappa, luitel olevad leesikad asenduvad rabas vees kasvavate jõhvikatega. Laudtee on libedal ajal pisut ohtlik, sest lauad on lahti.

Pikanõmme pikk raba.

Kui tagasi liivasesse ja kohati vesisesse metsa jõuda, algab peagi jälle juba natuke parem laudtee, mis viib Majakivini. See on mahult Eesti kolmas rändrahn. Kivi ümber on vett täis valgunud lohk, redelit pidi saab ka kivimüraka otsa ronida. Piknikuplatsil on pingid, kuid rahulikus puudevilus kohas ründavad suvel jultunult sääseparved.

Edasi kulgeb rada juba siirdesoises metsas, päris vesine metsaalune lõpeb ojakesega, kust üle otse edasi minnes jõuab Hara poolsesse matkaraja parklasse, kuid meie pöörame ära - vasakule.

Rada läheb edasi jälle soisemasse lohku, mille äärt mööda pöörab lõpuks tõsisemasse ürgmetsa. Siin on palju seeni - tatikaid ja puravikke ning tormimurdu ja langenud tüvesid.

Varsti aga oleme sellesama rabariba juures tagasi, kuid natuke teises kohas. Ületame laudteega jõhvikarohked mättad ning jälle trepist üles Pikanõmme pikale oosile. Liivaluide viib tagasi vaatetorni juurde. Kuigi liivane ja kidur metsaalune, leidub siingi otse liiva seest kasvavaid liiva- ja kivipuravikke, kukeharju ja kukeseeni. Leesikad on samuti salkadena esindatud ja paksult põdrasamblaga kaetud lagendikud krõbisevad, kui on mõni päev kuiv olnud.

Tagasi tornini jõudes on umbes 4 km läbitud. Parajalt lühikese matkaga päev võib jätkuda juba Kolga-Aabla rannas või privaatsemalt Juminda poolsaare tipu lähedal Naskali lahe ääres. Poolsaare päris tipus on II Maailmasõja mälestusmärk. Kui nüüd tagasi lõunasse Loksa poole sõita, saab teel ära vaadata ka eravalduses oleva allveelaevade sadama (Hara teeristist asfalt-tee põhja suunas).

Vaata mullipilti 2015. aasta märtsist - Pikanõmme vaatetorni juurest, mis oli suletud ja remondis:

Trekking algusega Pikanõmmelt - vaata kaardilt suuremalt:

Vaata Google Street View vaadet Pikanõmme parklast vaatetornini ja rappa:

Street View vaade on salvestatud Samsung Gear 360 (2017) kaameraga.

Asukoht

59.575972, 25.564363

Kasutame veebilehel nn Cookie´sid, et toetada tehnilisi funktsioone ja pakkuda sellega paremat kasutajakogemust.

Kasutame ka andmeanalüütikat ja reklaamiteenuseid. Klõpsa nupul Rohkem teavet, kui tahad lähemalt teada.